tisdag 18 augusti 2009

Välkommen till läsåret 09-10

Hej!

Då är det dags för ett nytt fräscht läsår!
Elever i Lönndalen läsåret 09-10 är:

Åk 4
Mathias, Joel, Rebecka, Felix och Felicia

Åk 5
Nätt, Rickard, Henrik, Ted, Amanda, Emilia, Celic, Leo och Hannes

Åk 6
Frida, Nadja, Adam, Jonas, Ida och Petra

Detta år kommer vi att läsa om bland annat:
världen, världsdelar, världshav
vulkaner, kontinentalplattor
upptäckare, uppfinnare, högkulturer
världsreligioner, mission, kyrkoåret och alla dess helger
1700-talet, rymden

....så med andra ord blir det ett spännande läsår!

Vi kommer att jobba på olika sätt genom läsåret. Jag lägger stor vikt vid att arbetssätten ska både vara varierande och "matnyttiga" för elevens vidareutveckling och ge alla chans att få jobba efter sin egen inlärningsstil. Därför blandas tex grupparbeten, lärarledda lektioner, laborering, drama och egen "forskning" under året gång, men med en välgenomtänkt grundtanke.

Ofta kommer eleverna att få arbeta ingående med texter. Bland det viktigaste i studiesammanhang är att verkligen förstå det man har läst. Så att bearbeta en text noggrant är något jag lägger tyngd vid i skolarbetet. Det kan till exempel innebära att eleven får till läxa att sammanfatta en text med egna ord och i en kortare form. Då skapas värdefull studieteknik.

Ett föräldramöte kommer att infalla under september, datum ej ännu spikat.

Vid sjukfrånvaro eller vid andra ärenden är det bara att messa/ringa mig på min mobil:
0405100378

Jag hoppas på ett gott samarbete!
Pernilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar